Uztura bagātinātāji – kas tie ir un kam tie nepieciešami?

//Uztura bagātinātāji – kas tie ir un kam tie nepieciešami?

Uztura bagātinātāji – kas tie ir un kam tie nepieciešami?

Uztura bagātinātāji – kas tie ir un kam tie nepieciešami?

Gan internetā, gan aptiekās ir brīvi pieejami visdažādākie uztura bagātinātāji, bet kam tieši tie ir paredzēti? Kādi no tiem ir ieguvumi, un vai tie ir efektīvi, vai arī tie var būt kaitīgi? Apskatīsim uztura bagātinātāju galvenos pielietojumus un īpašības.

Kas ir uztura bagātinātāji

Uztura bagātinātāju mērķis ir sniegt organismam papildus uzturvielas, kas ikdienas diētā varētu būt uzņemtas nepietiekamā daudzumā. Uztura bagātinātāji var saturēt vitamīnus, minerālvielas, aminoskābes, taukskābes un citas vielas, un galvenokārt tas vis ir “iepakots” tablešu, kapsulu vai sīrupu veidā. Dažādos uztura bagātinātājos attiecīgās vielas ir dažādās koncentrācijās, taču organismam katra viela nepieciešama tikai konkrētā daudzumā, lai tas spētu pareizi funkcionēt. Tādēļ atceries, ka ieteicamo normu pārsniegšana var būt kaitīga. Jā, arī vitamīnus iespējams pārdozēt, un tad tie organismam dos vairāk posta, nekā labuma. Tieši tādēļ uz iepakojuma vai lietošanas instrukcijā jāpievērš uzmanība dienas ieteiktajai devai.

Kam uztura bagātinātāji nepieciešami?

Vispirms jāatgādina, ka uztura bagātinātāji nav pilnvērtīga un sabalansēta uztura aizstājēji. Un ar pareizu, sabalansētu diētu, kurā pietiekamā daudzumā iekļauti rieksti, augļi, graudaugi, dārzeņi, gala un tauki, papildus uzturvielu avoti visticamāk nebūs nepieciešami. Izņēmums gan var būt, piemēram, grūtnieces, kam tie var būt ieteicami, pat, ja tiek ievērota pareiza un sabalansēta diēta. Tāpat tie ir ļoti izplatīti sportistu vidū, jo pie lielākām fiziskām slodzēm, protams, mainās arī organismam nepieciešamo uzturvielu daudzums.

Pēdējo 20 gadu laikā uztura bagātinātāji guvuši populāri mūsdienās izplatītā dzīvesveida dēļ.  Garas darba stundas, nepilnvērtīgas pusdienas un maz svaigā gaisā pavadīts laiks. Pie šāda dzīvesveida iespējamo dažādu uzturvielu trūkumu apliecina arī EURRECA veiktais pētījums, kas liecina, ka Eiropā vidējam pieaugušam cilvēkam organismā ir pārāk zems C un D vitamīnu, folijskābes, kalcija, selēna, dzelzs un joda daudzums. Un tas, savukārt, var novest pie nopietnām veselības problēmām – piemēram, ja grūtnieces organismā nav pietiekams daudzums dzelzs, tad tas var traucēt jaundzimušā attīstību. Līdzīgi arī ar tik izplatīto D vitamīna trūkumu, kā cēlonis ir pārāk liela laika pavadīšana iekštelpās pie mākslīgā apgaismojuma – D vitamīna trūkums rada kaulu problēmas, muskuļu vājumu un tml.

Dažādi uztura bagātinātāji ir arī ārkārtīgi iecienīti to cilvēku vidū, kas cenšas nomest lieko svaru, ievērojot kādu striktu diētu. Kopumā gan gan tādas diētas, kas nesniedz organismam pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu, nav ieteicamas. Taču konkrētu vielu trūkuma gadījumā tomēr labāk ir tās uzņemt ar kādiem preparātiem, nekā ļauj organismam ciest vēl vairāk. Labs piemērs ir veģetārieši, kam var būt nepieciešami veidi, kā kompensēt to vielu trūkumu, kas citkārt tiktu uzņemtas ar gaļu.

Kopsavilkums

Neveselīgs dzīvesveids ir ļoti izplatīts un bieži vien uztura bagātinātāji ir vienīgais veids, kā ievērot pilnvērtīgu uzturu, ja vien nevēlies drastiski mainīt savu dzīvi, darbu, un citus ieradumus. Taču tajā pašā laikā jāatceras, ka organismam ieteicamo devu pārdozēšana tevi nepadarīs par supercilvēku, bet gan tieši kaitēs. Tādēļ, pirms sāc tos lietot, konsultējies ar ārstu, lai noskaidrotu, vai un kādi uztura bagātinātāji tev varētu būt nepieciešami. Lai iepazītos ar konkrētu produktu aprakstiem, apmeklē sadaļu “Uztura bagātinātāji“.

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lai nodrošinātu pilnvērtīgu mājaslapas darbību un reklāmas iespējas, mājaslapā Gudro.lv tiek izmantotas sīkdatnes. Piekrītu