Dikāna diēta – kas tā ir?

Dikāna diēta – kas tā ir?

Dikāna diēta – kas tā ir?

Dikāna diēta ir uztura plāns, kas paredzēts, lai ātri nomestu lieko svaru. Diēta nosaukta tās autora ārsta Pjēra Dikāna (Pierre Dukan) vārdā. Leģenda vēsta, ka tā radusies 1970.gadā, kad pie ārsta ieradies kāds pacients, kas apgalvojis, ka svara zaudēšanai būtu gatavs atteikties no jebkāda ēdiena, izņemot gaļu. Lai gan šī nav uzskatāma gluži par mono-diētu, tā nav arī ilgtermiņā veselīga un balansēta diēta.

Dikāna radītā diēta esot devusi lieliskus rezultātus daudziem viņa pacientiem, un 2000.gadā ārsts par to publicēja grāmatu “Dikāna diēta”. Grāmata izdota 32 valstīs, tostarp Latvijā, un daudzviet kļuvusi par bestselleru.

Kā strādā Dikāna diēta?

Dikāna diētas pamatā ir uzturs ar ļoti augstu proteīna saturu, un zemu ogļhidrātu daudzumu. Tievēšanas process tiek sadalīts 4 daļās – divas svara zaudēšanas fāzes, un divas fāzes tam, lai saglabātu jauno svaru un liekais svars neatgrieztos.

Diēta sākas ar “pareizā” svara izrēķināšanu, ņemos vērā tavu vecumu, agrākās svara izmaiņas un citus faktorus. Savukārt katras fāzes ilgums atkarīgs no tā, cik daudz liekā svara jāzaudē, lai sasniegtu savu “pareizo” svaru.

Pirmā fāze – uzbrukums.

Šī fāze ilgst 1-7 dienas. Diētas sākumā tiek ēsts neierobežots daudzums liesa proteīna, plus pusotra ēdamkarote auzu pārslu.

Otrā fāze – kruīzs.

Otrās fāzes ilgums ir 1-12 mēneši. Tās laikā pārmaiņus tiek ēsts vienu dienu tikai liess proteīns, un otru dienu liess proteīns kopā ar dārzeņiem ar zemu cietes saturu. Papildus tam – veselas 2 ēdamkarotes auzu pārslu!

Trešā fāze – nostiprināšana.

Trešajā fāzē, kuras garums nav noteikts, Dikāna diētā tiek ēsts neierobežots daudzums proteīna un dārzeņu, nedaudz ogļhidrātu un tauku. Tikai un vienīgi proteīns tiek ēsts tikai vienu dienu nedēļā, un tam klāt nu jau 2.5 ēdamkarotes auzu pārslu.

Ceturtā fāze – stabilizācija.

Pēdējā fāzē tiek vienkārši saglabāts jaunais, “pareizais” svars. Uzturs gan ir ļoti līdzīgs trešajai fāzei, bet nav vairs tik strikts, ja vien nenāk atpakaļ zaudētais liekais svars. Turklāt tagad jau vari uzdzīvot – atļautas veselas 3(!) ēdamkarotes auzu pārslu katru dienu!

Dikāna diētas efektivitāte

Lai gan Dikāna diētas pētījumu nav daudz, tie liecina, ka šī diēta tiešām palīdz ātri nomest lieko svaru. Līdzīgi kā citas diētas, kas fokusējas uz proteīna uzņemšanu un izvairīšanos no ogļhidrātiem, tā var palīdzēt zaudēt pat 15 kilogramus liekā svara 8-10 nedēļās. Tas daļēji skaidrojams ar to, ka tiek samazināts kopējais uzņemto kaloriju daudzums – Dikāna diētā tiek uzņemts ap 1000 kaloriju dienā. Un papildus tam, izmainītā proteīnu un ogļhidrātu balansa dēļ, uzlabojas vielmaiņa un metabolisms. Turklāt lielais proteīna daudzums lieliski samazina sāta sajūtu, pretstatā citām mazkaloriju diētām. Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka smieklīgi zemais škiedrvielu daudzums (1-3 ēdamkarotes auzu pārslu, ilgtermiņā gan organismam nav ieteicams.

Kopsavilkums.

Kopumā Dikāna diēta ir uzskatāma par gana efektīvu līdzekli ātrai liekā svara zaudēšanai. Taču, lai to ievērotu ilgtermiņā, ieteicamas dažas izmaiņas. Lai kompensētu šķiedrvielu trūkumu, diētā varētu iekļaut, piemēram, avokado. Bet ja tevi baida avokado esošie tauki, tad vismaz kompensē šķiedrvielu trūkumu ar uztura bagātinātājiem.
Ja vien tev nav nieru problēmas, tad Dikāna diēta visticamāk nekaitēs tavai veselībai, bet drošības pēc tomēr iesakām konsultēties ar ārstu vai dietologu.

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lai nodrošinātu pilnvērtīgu mājaslapas darbību un reklāmas iespējas, mājaslapā Gudro.lv tiek izmantotas sīkdatnes. Piekrītu